MiTiŐk

Megjelent: 2014. november 16. | Szerző: Varga Csaba

0

Mindenből csak módjával – a babák és a táblagépek

Olvasd az eszközödön!

Bejegyzésünk forrása most egy szintén hazai blog, a Gézengúz Babakadémia oldala volt. A „…Csőrgőtől a tabletig…” című írásban az alcímre figyeltünk fel: „Megjelentek az Újgenerációs csecsemőjátékok”. Azon kívül, hogy lehetne szebb az oldal, egészen érdekes dolgokról írtak.

Egy korábbi anyagunkban (Az internet és a gyerekek…) már foglalkoztunk hasonló témával, de az egyrészt idősebb gyerekről (idősebb gyerekek szüleinek) szólt, másrészt kifejezetten a világháló használatával foglalkozott. Most menjünk vissza pár évet, ugyanis manapság már az 1–3 éves, igen kicsi gyerekek kezébe is valamilyen úton-módon (nyilván azért a szándék megvan) odakerülnek az érintőképernyős eszközök. De az alapvető kérdés ne az legyen, hogy engedjük-e játszani táblagépekkel a kicsiket, hanem az, hogyan tanítsuk meg őket ezek normális használatára semmilyen káros hatása ne legyen rájuk a későbbiekben se alakuljon ki függőség.

Jó lenne, ha lenne…

De sajnos még nem állnak rendelkezésre kutatások a témában. Van viszont egy közeli médium, ami már elég régi ahhoz, hogy a szakemberek vizsgálni tudják hatását a gyerekekre és a felnövő generációkra. Ez a TV. A Gézengúz blog által is hivatkozott kutatás (Childhood and Adolescent Television Viewing and Antisocial Behavior in Early Adulthood – Gyermek-, serdülőkori televíziózás és antiszociális viselkedés a korai felnőttkorban) során pontosan ezt vizsgálták, közel 30 éven keresztül. Az eredmények azok között az alanyok között voltak lesújtóak akik az átlagosnál (napi 1–2 óra) sokkal több időt töltöttek TV nézéssel. A televíziózás a számítógépes eszközök használatához nagyon hasonló időtöltést jelent, tehát elmondható, az egyik fő szempont az kell legyen, hogy meddig engedjük használni azokat.

tv2

Kép forrás: Lars Plougmann / Foter / CC BY-SA

A kutatás adatai:

  • 1037 főt vizsgáltak;
  • Új-Zélandon;
  • Akik 1972–1973 között születtek, egészen 26 éves korukig figyelemmel kísérték az életüket, különös tekintettel arra, hogy mely gyermekeknek voltak a későbbiekben fegyelmi problémái, illetve követtek-e el erőszakos bűncselekményeket.

Eredmények:
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a túlzott TV nézés (napi 1-2 óránál több) erős összefüggésben van a későbbi antiszociális viselkedéssel, esetleges személyiség zavarokkal, szexuális problémákkal és végül a kamasz vagy fiatal felnőtt korban elkövetett erőszakos, köztörvényes bűncselekményekkel. A kutatásban mindkét nemben született gyerekeket vizsgáltak, figyelembe vették továbbá a társadalmi, gazdasági helyzetet is, de az előbb leírt megállapítások szinte függetlenül igazak bármelyik társadalmi réteg, fiú vagy lány tagjaira nézve.

Milyen szempontok vannak még?

Ahogy a Gézengúz blogon is írják, 2 fontos dolog van:

  1. Mindig legyen felügyelet.
  2. Kereteket kell felállítani.

A táblagépek, laptopok amúgy is törékeny és nehéz dolgok – főleg egy baba számára –, amikben szinte kivétel nélkül van például üveg. Nem okos dolog percekre magára hagyni a kütyüvel egy 2 évest, aki ráadásul most kezdi gyakorolni a dobálást. Az is fontos, hogy mindig lássuk, hogy mit csinál az eszközön a pici, ez a legjobb, legbiztonságosabb gyerek zár, akár saját adataink, akár a kéretlen vagy a nem gyermeknek való tartalom elérése ellen.

A keretekről:

  • Ha elől is hagyjuk a táblagépet, megtaníthatjuk a prüntyőnek, hogy ahhoz először csak anya vagy apa nyúlhat.
  • A legjobb, ha a használatot rendszeres időpontokhoz kötjük és ez előre meghatározott ideig tart.
  • Ez nekünk is segít abban, hogy előre eltervezzük, mire fogja a baba használni az eszközt, közösen videózunk vagy egy letöltött applikációval játszik majd.
  • Nagyon jó ötlet valamiféle átvezetést csinálni a játék után a való és a virtuális világ között. Például, ha egy állatokat bemutató érintős játékkal játszottunk, akkor „beszélgethetünk” a kicsivel egyet, hogy abban milyen állatok szerepeltek és mit csináltak, az a legjobb, ha ez a„beszélgetés” non-verbális és hangutánzó kommunikációból is áll (ennek talán a csúcsa az amikor, vagy a saját otthon tartott állatokhoz vagy a nagyszülői háziállatokhoz kivisszük a gyereket, ha olyan játékkal játszott előtte…)
  • Az otthoni szülői minták átvétele elkerülhetetlen. Aki számítógépen dolgozik nagyon szerencsésnek mondhatja magát, ha a munkáját teljesen le tudja rakni az irodában, a legtöbben sajnos bizonyosan viszünk haza feladatokat. De ha tudatosítjuk a gyerekben, hogy a masinák munkára is szolgálnak és ennek is megvan a maga ideje, akkor az aktuális és későbbi hozzáállásuk is irányítható lesz. Egyrészt nem fognak minket zavarni, másrészt komolyabban fognak viszonyulni a számítástechnikai eszközökhöz.
  • Tulajdonképpen ezzel a kora gyermekkori táblagép és PC használattal kezdődik meg a kicsik digitális tartalomfogyasztása. Nagyon fontos, hogy az ilyen típusú játékok és a videózás mellett mindig legyen tradicionálisabb médiummal való foglalkozás is. A képes gyerekkönyvekben a baba percekig akár órákig el tud úgy mélyedni, hogy a befogadás sebességét saját maga szabályozza – nem pedig az eszközön váltakozó képek, ábrák, hangok. A zenehallgatás ugye határeset, a formátum már legtöbbször ebben az esetben digitális, azonban az, hogy csak egy csatornán érkezik az információ és csak erre kell a kicsinek koncentrálnia, nagyon jól segíti az élőbeszéd, a szavak, cselekvéses kifejezések megértését és megtanulását.

A lényeg: Mindenből csak módjával és rendszerezetten. Ezek az elvek biztosan visszaköszöntek már korábban a babák és kisgyerekek nevelésénél. Nem nagy ördöngösség azokat a szabályokat alkalmazni a digitális eszközhasználat tanítása esetében is, mint amiket egyébként más tevékenységeknél be kell vetnünk (etetés, altatás, játék).

Ezt olvastad már?

  • E-könyv-olvasó alkalmazások több platformon – 1. rész2015. február 10. E-könyv-olvasó alkalmazások több platformon – 1. rész Bár az elektronikus olvasás dedikált eszközei az e-ink kijelzővel rendelkező készülékek, a többség más típusú hardvereket használ. A gyakorlatilag univerzális okostelefonok és táblagépek […]
  • Mire jó a semmi – Kindle Textbook Creator2015. március 10. Mire jó a semmi – Kindle Textbook Creator Jelen bejegyzés inkább egy rövid elmélkedés arról, hogy mi szükség lehet olyan alkalmazásokra, mint az Amazon által kiadott Kindle Textbook Creator, ugyanis magáról a szoftverről nem sokat […]
  • Ez volt az első táblagép2014. november 26. Ez volt az első táblagép Nem az Apple iPad volt az első táblagép, nem is valami egyéb Microsoft termék. A koncepció már 1972-ben létezett: Kép forrása: Wikipedia A Dynabook nevű „őseszközről” bővebben […]
  • Merítés – az elmúlt hét érdekességei hétfő reggelre – 2014/1.2014. november 23. Merítés – az elmúlt hét érdekességei hétfő reggelre – 2014/1. Újonnan induló rovatunkban a hazai és a nemzetközi e-könyves szintér technikai, gazdasági és kulturális fórumainak híreiből és érdekes cikkeiből állítunk össze hétről, hétre […]

Címkék: , , , ,




Vissza az oldal tetejére ↑